استارتاپهاي فعال در حوزهي تكنولوژي پزشكي بهدنبال پيدا كردن راهحلهاي جديد براي درمان بيماريها هستند و اگر از سوي سرمايهگذاران جدي گرفته شوند، تحول بزرگي در دنياي پزشكي ايجاد خواهند كرد. اما در اين بين استارتاپهايي هم هستند كه روي كاغذ ايدههاي خوبي ارائه ميدهند اما در عمل قادر به پيادهسازي آنها نيستند و با جود دريافت سرمايههاي كلان نميتوانند نتيجهي خوبي بگيرند يا به گردش مالي مورد نظر برسند.
ترانوس (Theranos) يكي از استارتاپهاي شكستخوردهي معروف در حوزهي بيوتكنولوژي بود كه قصد داشت با محصولات آزمايش خون انقلاب بزرگي در اين صنعت ايجاد كند؛ بهطوريكه هر شخص بتواند خودش در منزل آزمايش خون دهد. اين استارتاپ به يكي از استارتاپهاي استثنايي و برجستهي سيليكونولي تبديل شد و مديرعامل جوانش با ايدهاي نوآورانه متعهد شده بود نهتنها سيستم مراقبت بهداشتي، بلكه سلامت و رفاه انسانها را نيز بهبود دهد.
ترانوس با وجود جذب سرمايهي بالا و تبديل شدن به يك استارتاپ يونيكورن (استارتاپي با ارزش بيش از يك ميليارد دلار) شكست خود زيرا محصولات آن كار نميكردند. درواقع ايدهي بنيانگذار جوان اين استارتاپ تقلبي بود و كاربردي نداشت. بااينحال ماجراي استارتاپ ترانوس خاص بود و نميتوان گفت همهي استارتاپهاي تكنولوژي سلامت سرنوشت مشابهي خواهند داشت.
اما استارتاپ ريويژن آپتيكز با تكنولوژي جديد خود يعني ريندراپ (Raindrop)، تزريق هيدروژل ميكروسكوپي، ميتوانست پيرچشمي را درمان كند. ريندراپ اولين و تنها تزريق قرنيهي چشم است كه قرنيهي دوكي شكلي را ميسازد و بهراحتي و در زماني كم در محل مورد نظر قرار ميگيرد. اين استارتاپ با اينكه توانست ۱۷۲ ميليون دلار سرمايه از دريافت كند اما درنهايت در سال ۲۰۱۸ شكست خورد و بسته شد.
۱- استارتاپ ريويژن آپتيكز (ReVision Optics) با جذب سرمايهي ۱۷۲ ميليون دلاري
استارتاپ ريويژن آپتيكز در سال ۱۹۹۶ بنيانگذاري شد و قصد داشت با تكنولوژي پيشرفتهي خود پيرچشمي يا كاهش ديد اجسام نزديك با افزايش سن را درمان كند. پير چشمي ضعف بينايي رايجي است كه با بالا رفتن سن براي هر شخصي اتفاق ميافتد و بهراحتي با استفاده از عينك، لنز يا جراحي قابل درمان است.
۲- استارتاپ دراگاستور (Drugstore.com) با جذب سرمايهي ۲۹۵ ميليون دلاري
دراگاستور يك خردهفروشي اينترنتي در زمينهي سلامتي و محصولات مراقبت از زيبايي بود كه در سال ۱۹۹۹ بنيانگذاري شد و در سال ۲۰۱۶ شكست خورد. اين داروخانهي آنلاين توانست بحران حباب دات-كام (بحران اقتصادي بين سالهاي ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰) را پشت سر بگذارد و به يكي از توزيعكنندگان آنلاين دارو، ويتامين و محصولات مراقبت از زيبايي تبديل شود و نهايتا در سال ۲۰۱۱ به مبلغ ۴۲۹ ميليون دلار به شركت والگرينز (Walgreens) فروخته شد. گرگ واسون، مديرعامل و رئيس شركت والگرينز بعد از خريدن استارتاپ دراگاستور گفته بود:خريدن استارتاپ دراگاستور، استراتژي آنلاين ما براي تبديل شدن به فروشگاهي بزرگ و اولين انتخاب مشتري در زمينهي بهداشت، سلامتي و زيبايي را تسريع كرده است.داون لپور، مديرعامل دراگاستور نيز بعد از انجام اين معامله در مصاحبه با رسانهها گفته بود:ما بيش از سه ميليون مشتري داريم و استراتژي خوبي براي رشد شركت در نظر گرفتهايم. والگرينز نياز ما به جذب سرمايه را تأمين كرده است و اميدواريم بعد از اين معامله شانس بهتري براي رشد و توسعهي كسبوكار داشته باشيم.تا پيش از بسته شدن قرارداد تجاري ميان دراگاستور و والگرينز، آمازون يكي از خريداران جدي دراگاستور به شمار ميرفت. بعد از سرمايهگذاري آمازون روي دراگاستور ۴۰ درصد استارتاپ به آمازون تعلق گرفت كه بعدها به ۱۲ درصد كاهش پيدا كرد. رابطهي ميان دراگاستور و آمازون ادامه داشت و اين دو شركت در سال ۲۰۰۹ قرارداد سه سالهاي براي فروش محصولات ازطريق وبسايت آمازون امضا كرده بودند.
قرارداد ميان دراگاستور و شركت والگرينز در سال ۲۰۱۱ بزرگترين قرارداد تجاري مرتبط با تكنولوژي در سياتل آمريكا بود. دراگاستور يك سال پيش از بسته شدن اين قرارداد ۴۵۶ ميليون دلار درآمد و هزار كارمند داشت، والگرينز نيز با ۷،۶۸۹ فروشگاه در آمريكا و فروشي معادل ۶۷ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۰ قصد داشت كسبوكار خود را در حوزهي فروشگاه آنلاين گسترش دهد. اما بعد از گذشت پنج سال والگرينز اعلام كرد وبسايت دراگاستور را خواهد بست زيرا قصد دارد تمام تمركز خود را روي وبسايت اصلي شركت بگذارد.