آرشیو دی ماه 1398

اخبار استارت آپ

دوشنبه ۲۴ شهریور ۰۴

كاربرد دستگاه ليزر دايود

۱۷۸ بازديد

پيشنهاد مي‌كنيم قبل از خريد دستگاه ليزر دايود به مشخصات و مزايايي آن بسيار توجه كنيد. دستگاه ليزر دايود يك منبع نوري مناسب براي رفع موهاي زايد بدن است كه توانسته تحول بزرگي در ميان كليه دستگاه هاي ليزر موهاي زايد ايجاد كند.

بايد گفت آنچه كه در نگاه اول خريد دستگاه ليزر دايود نسبت به ليزر الكساندرايت ، ND: YAG ، IPL و SHR متمايز كرده است عدم استتفاده از فلش لامپ در آن مي‌باشد. دستگاه ليزر دايود به صورت پالسي عمل كرده و طول موجي برابر ۸۰۸ نانومتر دارد و طول موجي نزديك به طول موج طيف مادون قرمز را دارا مي باشد.

خوشبختانه با خريد دستگاه ليزر دايود مي‌توانيد بدون هيچ عارضه اي به رفع موهاي زائد بپردازد ولي در برخي موارد نادر بعد انجام ليزر شاهد خارش و يا كمي التهاب بر روي پوست خواهيم بود كه كاملا موقتي بوده و بعد از مدت كمي از بين خواهد رفت.

واقعيت اين است كه اين مورد يك مسئله كاملا نسبي است چرا كه با توجه به شرايط مختلف افراد احساس كوناگوني دارند. در حالت معمول در دستگاه هاي با كيفيت كه داراي كولينگ خوبي هستند شما فقط كمي گز گز احساس خواهيد كرد ولي در بعضي افراد كه داراي پوست حساسي هستند امكان كمي درد كاملا طبيعي است.

جلسات درمان توسط دستگاه ليزر دايود در افراد مختلف با توجه به سن، جنسيت ، رنگ پوست، ناحيه درمان و سطح هورمون متفاوت است و به طور ميانگين بين ۶ تا ۱۰ جلسه متغير است. علت تعدد دفعات ليزر به خاطر مراحل رشد مو مي باشد به اين صورت كه ريشه برخي موها تازه شروع به رشد كرده و از دفعات قبلي ليزر هنوز باقي مانده اند. در مقاله مراحل رشد مو به طور كامل توضيح داده شده است.

همانطور كه مي‌دانيد برندهاي گوناگوني از دستگاه ليزر دايود وجود دارد كه به طبع تفاوت هاي گوناگوني هم با يكديگر دارند كه بر روي قيمت تاثيرگذار خواهد بود. در ادامه به عوامل تاثيرگذار بر روي قيمت دستگاه ليزر دايود خواهيم پرداخت.

كيفيت ساخت دستگاه يكي ديگر از عواملي است كه بر ارزش دستگاه تاثير خواهد گذاشت. منظور از كيفيت استفاده از قطعات مورد استفاده در دستگاه ليزر مي باشد. در اين مورد حتما دقت كافي را داشته باشيد چرا كه برخي از شركت ها برند ها معتبر را كپي كرده و از قطعات بي كيفيت در دستگاه خود استفاده مي كنند و از قيمت مي كاهند.

گارانتي دستگاه ليزر موهاي زائد از هر نوع تكنولوژي كه باشه يكي از مهم ترين عواملي است كه هر خريداري به آن توجه مي كند. داشتن گارانتي و همچنين زمان گارانتي دستگاه ليزر موهاي زايد بر روي قيمت دستگاه تاثير خواهد گذاشت.

مزايا و معايب رويكرد استارتاپ ناب

۱۰۷ بازديد

رويكرد استارتاپ ناب (Lean Startup) يكي از موضوعات خبرساز و پرطرفدار در سيليكون‌ولي بود. استارتاپ‌هاي متعددي با تكيه بر آموزه‌ها و روش‌هاي اين روش، از نتايج آن ابراز خشنودي مي‌كردند. درواقع نتايج فضاي استارتاپي هم تاحدودي مفيد بودن رويكرد استارتاپ ناب را تأييد مي‌كنند. به‌هرحال، اين روش هم مانند بسياري از روش‌هاي كسب‌وكاري ديگر، مزايا و معايب خود را دارد كه پيش از پياده‌سازي نهايي بايد به آن‌ها دقت داشت.

رويكرد استارتاپ ناب دو مشكل اساسي دارد. اولين مشكل استارتاپ ناب، در تأكيد بر نظرسنجي و دريافت بازخورد سريع از مشتريان ديده مي‌شود. بنيان‌گذاران با استفاده از اين نكته، پس از توسعه‌ي مدل اوليه‌ي MVP به‌دنبال بازخورد از سوي مشتريان مي‌روند تا نظر و نياز آن‌ها را دريافت كنند. در چنين وضعيتي، تيم استارتاپي روي بهبود مستمر محصول خود متمركز مي‌شود تا نيازهاي كنوني مشتريان را برطرف كند؛ درنتيجه آن‌ها احتمالا از تمركز بر پيش‌بيني نيازهاي آتي و چشم‌اندازهاي محصول و شركت خود غافل مي‌شوند.

مشكل دوم رويكرد استارتاپ ناب در پرسش‌هايي است كه به‌عنوان راهكار شناخت كسب‌وكار مطرح مي‌كند. استارتاپ ناب مي‌گويد ابتدا بايد مشتريان خود را بشناسيد. ازطرفي، در دنياي كسب‌وكار، علاوه بر شناخت مشتري، آگاهي داشتن از چرايي موفقيت و چگونگي انتخاب شدن از سوي مشتريان نيز اهميت دارد.

نويسنده‌ي مطلب منبع در رسانه‌ي دانشكده‌ي كسب‌وكار هاروارد، اتان موليك، استاد كارآفريني است. او به‌خاطر شغل خود عموما ارائه‌هاي متعددي را از زبان بنيان‌گذاران استارتاپي مي‌شنود. به‌علاوه بسياري از آن‌ها تصور مي‌كنند كه كارآفريني فرايندي شامل بديهه‌سازي و ابتكار است و نمي‌توان آن را در دانشگاه‌ها آموزش داد. به‌هرحال موليك به‌خاطر شغل خود ارائه‌‌هاي بسيار زيادي را مي‌شنود و به اين تصميم رسيد كه راهي براي آموزش در جهت موفق‌تر شدن استارتاپ به بنيان‌گذاران توسعه دهد. در دهه‌ي گذشته، رخدادهاي مهمي در اكوسيستم استارتاپي رخ داده‌اند و مي‌توان از آن‌ها در منابع گوناگون آموزشي استفاده كرد.

در مطالب آموزشي متعدد به طراحي بوم مدل كسب‌وكار اشاره كرديم كه شامل پر كردن ۹ كادر اختصاصي شامل موضوعاتي همچون «ارزش‌‌هاي پيشنهادي»، «بخش مشتري» و موارد ديگر مي‌شود. بنيان‌‌گذاران با تكيه بر بوم مذكور، پرسش‌هاي خود از كسب‌وكار آينده را به فرضيه‌هاي قابل آزمايش تبديل مي‌كنند و سپس يك نمونه‌ي اوليه‌ي قابل قبول (موسوم به MVP) براي آزمايش فرضيه‌ها توسعه مي‌دهند. اگر آزمايش‌ها نشان‌دهنده‌ي صحيح بودن فرضيه‌ها باشند، درنتيجه ايده و رويكرد مورد نظر را مي‌توان مناسب دانست. در غير اين‌صورت بايد چرخش (يا پيووت) در مسير استارتاپ رخ دهد كه با تكيه بر بازخوردهاي دريافت‌شده، به‌صورت بهينه‌سازي محصول يا بازار هدف انجام خواهد شد. بنيان‌گذاران در مسير مذكور تركيبي از محصول-بازار را مورد بررسي و اكتشاف قرار مي‌دهند تا درنهايت به نياز واقعي براي محصول خود دست پيدا كنند.

اولين دستاورد تحقيقات داده‌اي نشان داد كه استارتاپ‌ها بايد روش‌هاي تجربي پيشنهادي از سوي روش استارتاپ ناب را دنبال كنند. گروهي تحقيقاتي در ايتاليا، آزمايشي را روي ۱۱۶ استارتاپ انجام داد. نيمي از آن‌ها آزمايش‌هاي تجربي استارتاپ ناب را به‌همراه روش‌هاي علمي آزمايش ايده‌ها و فرضيات آموختند. نيمي ديگر تنها با اهميت آزمايش آشنا شدند و روش‌هاي علمي براي انجام بهينه به آن‌ها منتقل نشد. درنهايت گروه اول موفقيت بيشتري را تجربه كردند و درآمد بيشتري هم داشتند؛ درنتيجه شايد بتوان آزمايش‌هاي سخت‌گيرانه را نكته‌اي مهم و كاربردي در پيشرفت استارتاپ دانست.

پر كردن ۹ كادر مشهور بوم مدل كسب‌وكار، شما را متمركز بر شكل‌ و ساختار نهايي استارتاپ در پايان مسير مي‌كند. درواقع طراحي كانال‌هاي مشتري و توزيع و موارد ديگر، شكل استارتاپ را نشان مي‌دهد و نظري درباره‌ي وضعيت جهان پيرامون ندارد. درنهايت، رويكرد استارتاپ ناب، نقشه‌ي راهي براي رسيدن به آن نقطه براي شما فراهم نمي‌كند.

در ادامه‌ي مسير طراحي بوم مدل كسب‌وكار، بينش‌ها و چشم‌اندازهاي اصلي در ويژه كردن ايده‌ي استارتاپي را در سايه قرار مي‌دهند. به‌عنوان مثال اگر نگاهي به مثال‌هاي متعدد بوم مدل كسب‌وكار لينكدين داشته باشيم، هيچ‌يك از آن‌ها نشان‌دهنده‌ي چشم‌اندازهاي اصلي اين شركت همچون شبكه‌سازي و رزومه‌سازي نيستند كه موجب موفقيت نهايي شدند. براي توسعه‌ي ايده‌اي پيرامون چرايي خاص بودن استارتاپ، بايد به روش‌هاي علمي رجوع كرد. با مشاهده كردن جهان پيرامون شروع و از مشاهدات خود در مسير ساخت نظريه‌اي نهايي استفاده كنيد؛ نظريه‌هايي كه چگونگي تغيير جهان را تحت تأثير استارتاپ شما نشان دهند.

تحقيقات علمي، روش‌هاي بهينه‌اي‌ را پيشنهاد مي‌دهند كه پياده‌سازي نكته‌هاي مثبت رويكرد استارتاپ ناب را با پرهيز از گرفتار شدن در نكته‌هاي منفي به‌همراه دارد. آن‌ها تحقيقي روي استراتژي سازمان‌هاي بزرگ انجام داده و رويكردي كارآمد را براي عملكردهاي استارتاپي پيشنهاد دادند. رويكرد علمي با استراتژي شروع مي‌شود. استراتژي را مي‌توان پاسخ به چرايي پيروز شدن استارتاپ در بازار دانست. به‌علاوه استراتژي براساس انتخاب‌هاي بنيان‌گذاران، روش‌هاي صحيح را براي پياده‌سازي ايده‌ها پيشنهاد مي‌كند. درواقع رويكرد علمي، قدرت تصميم‌گيري را به‌جاي مشتريان به‌ خود بنيان‌گذاران باز مي‌گرداند و توسعه‌ي چشم‌اندازهاي ساختارشكن و كاربردي را ممكن مي‌كند. اين رويكرد، مي‌تواند قدم بعدي در تكامل دنياي استارتاپي را رقم بزند.

معرفي بزرگ‌ترين استارتاپ‌هاي شكست‌خورده حوزه پزشكي

۱۰۰ بازديد

استارتاپ‌هاي فعال در حوزه‌ي تكنولوژي پزشكي به‌دنبال پيدا كردن راه‌حل‌هاي جديد براي درمان بيماري‌ها هستند و اگر از سوي سرمايه‌گذاران جدي گرفته شوند، تحول بزرگي در دنياي پزشكي ايجاد خواهند كرد. اما در اين بين استارتاپ‌هايي هم هستند كه روي كاغذ ايده‌هاي خوبي ارائه مي‌دهند اما در عمل قادر به پياده‌سازي آن‌ها نيستند و با جود دريافت سرمايه‌هاي كلان نمي‌توانند نتيجه‌ي خوبي بگيرند يا به گردش مالي مورد نظر برسند.

ترانوس (Theranos) يكي از استارتاپ‌هاي شكست‌خورده‌ي معروف در حوزه‌ي بيوتكنولوژي بود كه قصد داشت با محصولات آزمايش خون انقلاب بزرگي در اين صنعت ايجاد كند؛ به‌طوري‌كه هر شخص بتواند خودش در منزل آزمايش خون دهد. اين استارتاپ به يكي از استارتاپ‌هاي استثنايي و برجسته‌ي سيليكون‌ولي تبديل شد و مديرعامل جوانش با ايده‌اي نوآورانه متعهد شده بود نه‌تنها سيستم مراقبت بهداشتي، بلكه سلامت و رفاه انسان‌ها را نيز بهبود دهد.

ترانوس با وجود جذب سرمايه‌ي بالا و تبديل شدن به يك استارتاپ يونيكورن (استارتاپي با ارزش بيش از يك ميليارد دلار) شكست خود زيرا محصولات آن كار نمي‌كردند. درواقع ايده‌ي بنيان‌گذار جوان اين استارتاپ تقلبي بود و كاربردي نداشت. بااين‌حال ماجراي استارتاپ ترانوس خاص بود و نمي‌توان گفت همه‌ي استارتاپ‌هاي تكنولوژي سلامت سرنوشت مشابهي خواهند داشت.

اما استارتاپ ريويژن آپتيكز با تكنولوژي جديد خود يعني رين‌دراپ (Raindrop)، تزريق هيدروژل ميكروسكوپي، مي‌توانست پيرچشمي را درمان كند. رين‌دراپ اولين و تنها تزريق قرنيه‌ي چشم است كه قرنيه‌ي دوكي شكلي را مي‌سازد و به‌راحتي و در زماني كم در محل مورد نظر قرار مي‌گيرد. اين استارتاپ با اينكه توانست ۱۷۲ ميليون دلار سرمايه از دريافت كند اما درنهايت در سال ۲۰۱۸ شكست خورد و بسته شد.

۱- استارتاپ ريويژن آپتيكز (ReVision Optics) با جذب سرمايه‌ي ۱۷۲ ميليون دلاري

استارتاپ ريويژن آپتيكز در سال ۱۹۹۶ بنيان‌گذاري شد و قصد داشت با تكنولوژي پيشرفته‌ي خود پيرچشمي يا كاهش ديد اجسام نزديك با افزايش سن را درمان كند. پير چشمي ضعف بينايي رايجي است كه با بالا رفتن سن براي هر شخصي اتفاق مي‌افتد و به‌راحتي با استفاده از عينك، لنز يا جراحي قابل درمان است.

۲- استارتاپ دراگ‌استور (Drugstore.com) با جذب سرمايه‌ي ۲۹۵ ميليون دلاري

دراگ‌استور يك خرده‌فروشي اينترنتي در زمينه‌ي سلامتي و محصولات مراقبت از زيبايي بود كه در سال ۱۹۹۹ بنيان‌گذاري شد و در سال ۲۰۱۶ شكست خورد. اين داروخانه‌ي آنلاين توانست بحران حباب دات‌-كام (بحران اقتصادي بين سال‌هاي ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰) را پشت سر بگذارد و به يكي از توزيع‌كنندگان آنلاين دارو، ويتامين و محصولات مراقبت از زيبايي تبديل شود و نهايتا در سال ۲۰۱۱ به مبلغ ۴۲۹ ميليون دلار به شركت وال‌گرينز (Walgreens) فروخته شد. گرگ واسون، مديرعامل و رئيس شركت وال‌گرينز بعد از خريدن استارتاپ دراگ‌استور گفته بود:خريدن استارتاپ دراگ‌استور، استراتژي آنلاين ما براي تبديل شدن به فروشگاهي بزرگ و اولين انتخاب مشتري در زمينه‌ي بهداشت، سلامتي و زيبايي را تسريع كرده است.داون لپور، مديرعامل دراگ‌استور نيز بعد از انجام اين معامله در مصاحبه با رسانه‌ها گفته بود:ما بيش از سه ميليون مشتري داريم و استراتژي خوبي براي رشد شركت در نظر گرفته‌ايم. وال‌گرينز نياز ما به جذب سرمايه را تأمين كرده است و اميدواريم بعد از اين معامله شانس بهتري براي رشد و توسعه‌ي كسب‌وكار داشته باشيم.تا پيش از بسته شدن قرارداد تجاري ميان دراگ‌استور و وال‌گرينز، آمازون يكي از خريداران جدي دراگ‌استور به شمار مي‌رفت. بعد از سرمايه‌گذاري آمازون روي دراگ‌استور ۴۰ درصد استارتاپ به آمازون تعلق گرفت كه بعدها به ۱۲ درصد كاهش پيدا كرد. رابطه‌ي ميان دراگ‌استور و آمازون ادامه داشت و اين دو شركت در سال ۲۰۰۹ قرارداد سه ساله‌اي براي فروش محصولات ازطريق وب‌سايت آمازون امضا كرده بودند.

قرارداد ميان دراگ‌استور و شركت وال‌گرينز در سال ۲۰۱۱ بزرگ‌ترين قرارداد تجاري مرتبط با تكنولوژي در سياتل آمريكا بود. دراگ‌استور يك سال پيش از بسته شدن اين قرارداد ۴۵۶ ميليون دلار درآمد و هزار كارمند داشت، وال‌گرينز نيز با ۷،۶۸۹ فروشگاه در آمريكا و فروشي معادل ۶۷ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۰ قصد داشت كسب‌وكار خود را در حوزه‌ي فروشگاه آنلاين گسترش دهد. اما بعد از گذشت پنج سال وال‌گرينز اعلام كرد وب‌سايت دراگ‌استور را خواهد بست زيرا قصد دارد تمام تمركز خود را روي وب‌سايت اصلي شركت بگذارد.

استارتاپ چنگال تعطيل شد

۱۲۳ بازديد

روز گذشته استارتاپ سفارش آنلاين غذاي چنگال به فعاليت خود پايان داد. شنيده‌ها حاكي از آن است كه اين استارتاپ به‌دليل تحريم‌ها و ناتواني سرمايه‌گذاري خارجي تعطيل شده است. با اينكه اين شركت هنوز اطلاعيه‌اي منتشر نشده است، نمايش داده‌ نشدن رستوران‌ها و نبود امكان سفارش غذا در وب‌سايت چنگال، تعطيلي فعلي شركت را تأييد مي‌كند.

چند روز پيش در نشست خبري سرويس‌هاي سفارش آنلاين غذاي چيليوري و ريحون با يكديگر ادغام شدند تا كنار يكديگر به حيات ادامه دهند؛ به‌همين‌دليل، بعد از انتشار خبر تعطيلي استارتاپ چنگال، عده‌اي احتمال دادند شايد اين دو موضوع با يكديگر ارتباط داشته باشند؛ اما گفته مي‌شود دليل تعطيلي استارتاپ چنگال، تنها به مشكلات سرمايه‌گذاري مربوط است.

اين استارتاپ با اينكه با رستوران‌هاي مشهوري قرارداد داشت، به‌نظر مي‌رسد به‌دليل مشكلات ناشي از تحريم‌ها در سرمايه‌گذاري خارجي و كمبود سرمايه‌گذار داخلي، درحال‌حاضر نمي‌تواند به فعاليتش ادامه دهد.

شركت «ايده‌نگر باربد تجارت» فعاليت خود را از سال ۱۳۹۵ با نام تجاري چنگال در تهران آغاز كرد. تيم اين استارتاپ پيش‌تر فعاليت خود را خارج از ايران آغاز كرده بودند و سپس فعاليت خود را در تهران و كيش و كرج گسترش داد و همچنين قصد داشت در آينده وارد بازار مشهد و اصفهان شود؛ اما درحال‌حاضر فعاليت آن در هاله‌اي از ابهام است.

جراحي با ليزرهاي Co2 چگونه است

۱۲۳ بازديد

همه ليزرهاي Co2 داراي هندپيس هاي قلمي جهت انجام جراحي پوستي هستند كه در اصل چاقوي بدون خونريزي همين قلم ليزر Co2 مي‌باشد. اين هندپيس ها معمولا هم براي عمل برش يا cut و هم براي عمل انعقاد coagulation استفاده مي‌شوند.

بهترين اسپات سايز براي برش ۱۰۰ ميكرومتر است كه ميتواند pure cut خوبي را انجام دهد ولي حين برش كواگوليشن خوبي ندارند. اگر برامون مهمه كه حين برش خونريزي حداقل باشد هندپيسي با اسپات سايز بزرگتر لازمه مثلا اسپات سايز ۳۰۰ ميكرون بهينه ترين انتخاب هم به جهت برش و هم به جهت كواگوليشن است

معمولا روي دستگاههاي ليزر در مود پالسي PW دو گزينه براي تنظيمات داريم:

۱- فركانس : كه هرچه فركانس بالاتر باشد قدرت كات بيشتر و كواگوليشن كمتراست و بلعكس، پس اگر از هندپيس ۱۰۰ ميكرون استفاده مي‌كنيد بهتره فركانس را كمتر (مثلا۲۰هرتز) و اگر از هندپيس ۳۰۰ ميكرون استفاده مي‌كنيد بهتره فركانس بيشتر از (فرضا ۸۰هرتز) انتخاب شود.

مرحله اول: قلم ۳۰۰ ميكرون را نصب كنيد.
مرحله دوم: توان را روي ۷ وات تنظيم كنيد (البته اگر دستتان كند است ۵ وات كافيست)
مرحله سوم: فركانس را روي ۵۰ هرتز بگذاريد كه هم كات خوب و هم كواگوليشن خوبي بدهد.
مرحله چهارم: براي كات كردن كافيه هندپيس را روي پوست توسط اسپيسر نوك هندپيس بچسبانيد و مادامي كه خونريزي نداريد به جراحي ادامه دهيد.
به محض مشاهده شدن خو

مزاياي سريع بودن سيستم

۱۱۷ بازديد

بسياري از گيمرهاي كامپيوتر شخصي در بازي با اين پلتفرم، در درجه‌ي اول به نرخ فريم بالاتر در پلتفرم خود اشاره مي‌كنند كه هميشه در مقايسه‌ها بيشتر از كنسول‌ها است. سرعت و در برخي موارد، جزئيات بيشتر، تنها برتري‌هاي ادعايي كامپيوترهاي شخصي نسبت به كنسول‌ها نيستند و به‌نوعي خصوصياتي را شكل مي‌دهند كه باعث تمايز بين كامپيوتر شخصي و كنسول بازي مي‌شود. نرخ فريم‌هاي ۶۰ و ۱۴۴ و ۲۴۰ فريم‌برثانيه، مواردي هستند كه ادعاي برتري گيمرهاي كامپيوتر شخصي را شكل مي‌دهند و هميشه بهانه‌اي براي برتر نشان دادن كامپيوترها هستند.

اولين نمونه‌هاي كامپيوتر شخصي نسبت به كنسول‌هاي موجود در بازارها عملكردي آهسته داشتند. به‌عنوان مثال زماني‌كه آتاري و كومودور، بازي‌هايي با گرافيك و جلوه‌هاي صوتي قوي ارائه مي‌كردند، اولين سخت‌افزارهاي كامپيوترهاي شخصي IBM و نسل‌هاي بعدي، براي بازي‌هاي سريع و با گرافيك بالا مناسب نبودند. گرافيك در كامپيوترهاي شخصي، با تصاويري ثابت و كيفيت بسيار پايين شروع شد. اولين بازي ماجراجويي گرافيكي موسوم به Mystery House در سال ۱۹۸۰ توسط شركت On-Line Systems منتشر شد كه بعدها به Sierra On-Line تغيير نام داد. در مجموع فهرست برترين بازي‌هاي دهه‌ي ۱۹۸۰ شامل تعداد زيادي بازي نقش‌آفريني، ماجراجويي و شبيه‌سازي مي‌شود.

گيمرهاي ابتدايي كامپيوتر شخصي براي بهره‌گيري از بازي‌هاي سريع‌تر و نرم‌تر، كنسول‌هاي بازي را ترجيح مي‌دادند. نمونه‌هايي همچون Legend of Zelda و Super Mario Bros و Double Dragon، گيمرها را هرچه بيشتر به كنسول علاقه‌مند مي‌كردند. در سال‌هاي پاياني دهه‌ي ۱۹۸۰، بازي Captain Comic محبوبيت زيادي در بين بازيكنان كامپيوتر شخصي داشت، اما از لحاظ كيفيت، نرمي بازي و سرعت هيچ‌گاه به‌پاي رقيبي همچون Super Mario Bros نمي‌رسيد. مقاله‌هاي متعدد در آن سا‌ل‌ها منتشر مي‌شدند كه كيفيت بازي در كامپيوتر شخصي دو هزار دلاري را بسيار پايين‌تر از كنسول ۲۰۰ دلاري مي‌دانستند.

كنسول‌ها در دهه‌هاي ابتدايي ظهور بازي‌هاي كامپيوتري، هيچ‌گونه توانايي رقابت در بخش‌هاي شبيه‌سازي و نقش‌آفريني نداشتند. البته برتري كامپيوترهاي شخصي نيز تا زماني ادامه يافت كه بازي‌‌ها به‌جاي تكيه بر كيبورد و ورود پاسخ از سوي گيمر، به منوهاي ديالوگ وابسته شدند.

علاقه‌مندان به بازي در كامپيوترهاي شخصي در دهه‌هاي ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، به‌خاطر كيفيت يا سرعت بالاي بازي‌ها به آن جذب نمي‌شدند. به‌علاوه بارگذاري بازي از فلاپي ديسك يا هارد درايو كامپيوتر شخصي بسيار بيشتر از اجراي بازي در كارتريج‌هاي NES و Genesis و Super Nintendo زمان مي‌برد. گيمرهاي PC، مثلا بازي Ultima IV: Quest of Avatar را به اين دليل به بازي كنسولي فاينال فانتزي ترجيح مي‌دادند كه امكان صحبت كردن و تايپ كردن با شخصيت‌ها را به آن‌ها مي‌داد. درواقع بازي كامپيوتر شخصي، المان‌هاي متعدد نقش‌آفريني داشت و مواردي همچون بهبود سطح و هجي كردن دستورها در آن ديده مي‌شد. درواقع تجربه‌ي متفاوت و نه گرافيك بهتر، منجر به علاقه‌مندي برخي گيمرها به PC مي‌شد.

قطعي اينترنت و مشكلاتي كه براي كسب‌وكارهاي نوين ايجاد ميشود

۱۰۴ بازديد

استارتاپ‌ها، كسب‌وكارهايي با ايده‌هاي عموما ساختارشكن هستند كه ايده‌هاي جديد را براي ارائه‌ي محصول و سرويس به مشتريان، به صنعت و بازار معرفي مي‌كنند. اغلب آن‌ها فعاليت خود را بر بستر فناوري اطلاعات بنا مي‌كنند كه از جنبه‌هاي گوناگون نيازمند اتصال به شبكه‌ي جهاني است.

قطعا استفاده‌ي كسب‌وكارهاي مذكور از زيرساخت‌هاي داخلي مزيت‌هايي همچون دور ماندن از تهديد تحريم‌ها را به‌همراه دارد؛ اما به‌هرحال طولاني شدن قطعي دسترسي به شبكه‌ي جهاني اينترنت، عملكرد فعالان استارتاپي را بيش‌ازپيش با چالش روبه‌رو مي‌كند. امروزه سرويس‌هاي متعدد فعال در فضاي فناوري اطلاعات، از زيرساخت ايراني براي ارائه‌‌ي خدمات استفاده مي‌كنند.

چنين كسب‌وكارهايي در هفته‌ي گذشته در دسترس كاربران داخلي قرار داشتند، اما آن‌ها نيز چالش‌هاي متعددي را تجربه كردند.  فعالان فضاي استارتاپي (كارمندان و بنيان‌گذاران استارتاپ‌ها و فريلنسرها و افراد دوركار) براي انجام وظايف روزانه‌ي خود نيازمند ارتباط قوي بر بستر اينترنت هستند.

فعاليت‌هاي متعدد همچون مديريت پروژه، مديريت وظايف، ارتباط درون‌سازماني، ارتباط با مشتري و بسياري اشكال ديگر ارتباطي، امروز به اتصال جهاني اينترنت وابسته است؛ درنتيجه، قطعي چند روز گذشته، مشكلات بسياري را براي فعالان به‌همراه داشت.

ديجيكالا از سرويس‌هاي ايراني بود كه در روزهاي گذشته دچار قطعي نشد و ظاهرا فعاليت‌هاي فروشگاهي خود را مانند قبل ادامه داد. منتهي اين استارتاپ قديمي هم مانند بسياري از گروه‌هايي كه ظاهرا آنلاين بودند، چالش‌هاي زيادي را تجربه كرد.

اميرحسن موسوي مدير روابط عمومي ديجيكالا در گفت‌وگو با زوميت، چالش‌هايي همچون قطعي كامل چندساعته‌ي اينترنت در مركز پردازش را موجب تأثير در ارسال كالا بيان كرد. او مشكلات سيستم‌هاي پرداخت و بازگشت پول به مشتريان را رخداد چالش‌زاي ديگر روزهاي گذشته دانست كه به‌صورت زنجيره‌اي منجر به ايجاد مشكلات ديگر شد. تيم‌هاي داخلي ديجيكالا نيز براي ارتباط و دسترسي به اسناد و فايل‌هاي خود نيازمند ارتباط بين‌المللي هستند كه قطعي اينترنت، عملكرد آن‌ها را نيز مختل مي‌كند.

بازاريابي ديجيتال امروزه براي تمامي بخش‌هاي اقتصاد در سرتاسر جهان، كانالي حياتي براي جذب مشتري محسوب مي‌شود. موتورهاي جست‌وجو و شبكه‌هاي اجتماعي، مهم‌ترين كانال‌هاي بازاريابي ديجيتال هستند كه تقريبا تمامي كسب‌وكارها براي جذب و ارتباط با مشتري به‌كار مي‌گيرند. قطعي نزديك به يك هفته‌اي اينترنت جهاني در ايران، به‌معناي عدم دسترسي به بزرگ‌ترين موتور جست‌وجوي جهان و همچنين شبكه‌هاي اجتماعي اصلي همچون اينستاگرام و اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان همچون واتساپ بود. كانال‌هايي كه به‌عنوان راهكار اوليه‌ي كسب درآمد بسياري از استارتاپ‌ها و حتي كسب‌وكارهاي سنتي شناخته مي‌شدند.

سرويس‌هاي واسط پرداخت، از شركت‌هايي هستند كه در سال‌هاي اخير و با هدف بهبود فعاليت مالي استارتاپ‌ها تأسيس شدند. تعدادي از آن‌ها سرويس‌هاي خود را بر بستر شبكه‌ي ملي اطلاعات ارائه مي‌كنند و درنتيجه قطعي روزهاي اخير ضربه‌اي به آن‌ها وارد نكرد. منتهي سرويس‌هايي كه شركت‌هاي متعدد براي اتصال به خدمات واسط پرداخت به كار مي‌گيرند، در برخي موارد با چالش روبه‌رو شد كه حتي كاربران را مجبور به پرداخت‌هاي سنتي همچون كارت به كارت به حساب كسب‌وكار مورد نظر مي‌كرد.